Utskrift

Prepping av alpinski

Oppsett av kanter 

 
KANTENE på skiene (fig.1) er det absolutt viktigste for skifølelsen til løperene, og det er lett at fokuset på smøring ofte er mye høyere enn fokuset på å ha skarpe, og også riktig satt opp kanter. Det viktigeste er at løperne har kanter som er tilnærmet frie for hakk og skarpe før hver eneste trening. En trening med for sløve kanter er en bortkastet trening. Det er riktignok ikke alle forhold som er like «kantavhengige.»

Vi har mange forskjellige vinkler på markedet. I verdenscupen bruker man vinkler fra 85-88 grader på kanten, avhengig av gren, føreforhold og personlig kjørestil. Jo lavere grad på kanten, jo mer agressiv ski. En «spiss» kant sitter også bedre på is. Ulempen med en «spiss» kant, altså primært 85 og 86 grader er at kantene brukes opp på kort tid, og de knekker veldig mye fortere om man er uheldig å treffe småstein i bakken.

Spisse kanter er også ganske ubrukelig i bløtt og mykt føre, fordi skiene graves mye lettere ned. Derfor ser vi bort fra de spisse vinklene når vi har 1 (eller 2) par i hver gren som skal fungere på alle føreforhold.

De aktuelle vinklene for oss er da bare 87 og 88 grader. Det de fleste bruker, og som også etter min mening er helt riktig er å bruke 87 grader i SL og SSL, og 88 i SG og evt Utfor når den tid kommer.

HENGENDE KANTER
MEN noen ofte glemmer som kan være desto viktigere er hvordan man "henger" kanten, altså hvor mye kanten er løftet fra snøen ved helt flat ski (fig.2). Her ser vi at kantene er vinklet litt opp fra snøen slik at skien i helt flat tilstand kun berører snøen med sålen og ikke stålkanter. Dette gjør skien ekstremt mye mer forutsigbar. Om kanten ikke er hengt vil hver eneste lille bevegelse i skien føre til en viss grad av kanting, som kan bety lavere fart.

Jeg vet at mange henger kantene på fartsskiene, men gjør det samme på slalom og storslalom også. Når det kommer til hvor mange grader man skal henge kanten vil jeg si max 0,5 grader. På slalom og storslalomskiene vill jeg personlig hengt kanten ca 0,25 grader mens jeg ville hatt 0,5 på fartsskiene.

Swix har fine filholdere for å gjøre dette, og ved bruk av en slik holder kan hvem som helst gjøre det. Det går også fint å bare ta 2-4 runder med sølvteip rundt fila og så dra over kanten på undersiden, men dette krever at man er stø på hånda. NB! Husk at kanten må henges på nytt - etter hver planslip.

SMØRING
Når det kommer til smøring av skiene er det viktig å smøre dem etter hvert trening. Å smøre skiene er en såpass enkel sak at løperene gjør det selv, og det er smart å innarbeide en disiplin tidlig på at dette skal gjøres etter hver gang.

Akkurat hva man legger på av voks har ikke veldig mye å si (forutenom i fartsdisipliner) så lenge sålen blir mettet. Det er ALT for stort fokus på dette i barnerenn i Norge. Man kjører maks 1/10 av en slalomløype på flat ski, noe som også sier sitt om hvor viktig kantene er, da vi kjører på kant de resterende 9/10.

Blå (CH6), Lilla (CH7) eller Rød (CH8) uten fluor, så har du så og si alt du trenger så sant det ikke plaskregner og vi er på Eurotechfarten eller i Åsliafarten ;)
Tidlig sesong med stor andel kunstsnø/eller brekjøring krever hard voks, her er en personlig anbefaling Holmenkol Blå.

 

Kilde: IRS-Alpin Okt. 2013 og BEG, nov 2013.

 

Fig.1 :

Alpinski kanter

 

Fig.2 :

Alpinski hengende kanter